Tā kā noteikumi un likumi par CO2 izmešu ierobežošanu kļūst arvien stingrāki, hibrīda un elektriskie automobiļi kļūst arvien populārāki sabiedrībā. Saskaņā ar CSDD datiem 2023. gada pirmajos sešos mēnešos vien elektrisko automobiļu skaits ir palielinājies par 33%. Ekoloģiskā transporta popularitāti veicina ne tikai likumi, bet arī valsts atbalsts šādu automobiļu iegādei, kā arī attīstītā infrastruktūra.
Neraugoties uz to, daudzi iedzīvotāji joprojām atsakās pāriet uz jauno personīgā transporta veidu. Tam ir vairāki iemesli: sākot ar augstajām izmaksām un beidzot ar negatīviem uzskatiem par elektromobiļiem. Piemēram, saskaņā ar aptaujām 44 % respondentu uzskata, ka šāds automobilis ir ilgi jālādē. Vai tā ir taisnība?
Šajā rakstā esam apkopojuši galvenos mītus un maldīgus priekšstatus par hibrīda un elektromobiļiem.
Viens no izplatītākajiem mītiem par elektromobiļiem ir apgalvojums, ka to nobraukšanas diapazons ir ierobežots – ar tiem nevar veikt lielus attālumus. Mūsdienu sasniegumi akumulatoru tehnoloģiju jomā atspēko šo mītu.
Pēdējo desmitgažu laikā akumulatoru tehnoloģija ir būtiski attīstījusies, ievērojami palielinot akumulatoru ietilpību un enerģijas blīvumu. Mūsdienu elektromobiļi ar vienu uzlādes reizi var nobraukt lielus attālumus. Šeit ir daži modeļi un piemērs, kādu maksimālo attālumu tie var nobraukt ar vienu uzlādi.
Vēl viens izplatīts mīts, kas saistīts ar elektromobiļiem. Patiesībā modernās uzlādes ierīces nodrošina ērtu un ātru automašīnas uzlādi.
Ir vairāku veidu lādētāji, katrs ar atšķirīgu ātrumu un paredzēti dažādām situācijām:
Latvijas iedzīvotājiem ir pieejamas daudzas uzlādes stacijas visā valstī. Piemēram, CSDD tīmekļa vietnē ir atrodama karte ar uzlādes stacijām un ātrās uzlādes stacijām (2023. gada jūlijā to ir jau 141), kuras uztur CSDD. Stacijas ir pieejamas arī lielos tirdzniecības centros, degvielas uzpildes stacijās un citās vietās dažādās Latvijas pilsētās.
Hibrīds ir transportlīdzeklis, kas apvieno iekšdedzes dzinēju un elektromotoru. Dzinēji darbojas sinerģijā, lai nodrošinātu optimālu efektivitāti un draudzīgumu videi. Tajā pašā laikā bieži dzirdams viedoklis, ka hibrīdi nav videi draudzīgi iekšdedzes dzinēja klātbūtnes dēļ.
Galvenā hibrīdautomobiļu priekšrocība ir mazāks izmešu daudzums un degvielas ekonomija. Elektromotors palīdz samazināt CO2 un citu kaitīgo izmešu daudzumu. Piemēram, sastrēgumā vai lēnā plūsmā automašīna ar iekšdedzes dzinēju, pat stāvot vai braucot lēni, patērē degvielu, jo dzinējam ir jāstrādā un jātērē degviela arī tukšgaitā. Savukārt hibrīda transportlīdzeklis var uz laiku pārslēgties uz elektrisko režīmu, izmantojot akumulatora enerģiju, un tādējādi šādā situācijā samazināt vai novērst degvielas patēriņu.
Mūsdienu hibrīdautomobiļos tiek izmantotas arī reģeneratīvās bremzēšanas tehnoloģijas, kas ļauj atgūt enerģiju bremzēšanas un ātruma samazināšanas laikā, tādējādi palielinot degvielas patēriņa efektivitāti.
Vēl viens izplatīts mīts par elektriskajiem automobiļiem ir pieņēmums, ka tie ir nepietiekami jaudīgi un tiem nevar būt tādas īpašības kā tradicionālajiem sporta automobiļiem. Patiesībā elektromobiļi ir uzrādījuši iespaidīgus rezultātus ātruma un jaudas jomā.
Elektromobiļi uzrāda augstu veiktspēju, pateicoties tieši elektromotoru īpašībām. Atšķirībā no iekšdedzes dzinējiem, kuriem ir nepieciešams laiks, lai ieslēgtos un attīstītu maksimālo griezes momentu, elektromotoriem ir augsts griezes moments uzreiz pēc braukšanas uzsākšanas. Tas ļauj tiem ātri un vienmērīgi paātrināties, nodrošinot jaudu gandrīz uzreiz.
Vēl viena elektromotoru priekšrocība ir tā, ka tie nodrošina nemainīgu griezes momentu pie visiem apgriezieniem minūtē, kas ļauj nepārtraukti paātrināties bez nepieciešamības pārslēgt pārnesumus. Tas arī veicina augstu veiktspēju.
Šāda automobiļa piemērs ir Porsche Taycan Turbo S. Tas līdz 100 kilometriem stundā paātrinās tikai 2,8 sekundēs. Salīdzinājumam – pasaulē ātrākais automobilis ir Bugatti Chiron Super Sport 300+, kas 100 km/h sasniedz 2,3 sekundēs. Tajā pašā laikā tas patērē aptuveni 22 litrus degvielas uz 100 kilometriem, savukārt Porsche Taycan Turbo S ir pilnībā elektrisks.
Protams, infrastruktūra vēl nav pilnīga, un elektromobilis vai hibrīdautomobilis nebūs piemērots ikvienam. Pagaidām videi draudzīgs transports bieži vien maksā dārgāk nekā tradicionālie automobiļi. Piemēram, hibrīds var izmaksāt dārgāk nekā analogs bez elektromotora, jo tam ir vairāk sastāvdaļu. Tomēr statistika liecina, ka videi draudzīgu transportlīdzekļu skaits pieaug, un ne tikai privātajā transporta sektorā: jau šodien ir sastopami elektriskie mikroautobusi, un daudzi uzņēmumi pārvedumiem izmanto elektromobiļus un hibrīdus. Pieaugot pieprasījumam pēc šāda transporta, infrastruktūra uzlabosies un paši transportlīdzekļi kļūs pieejamāki.
Incredit ir uzņēmums, kas veiksmīgi darbojas finanšu pakalpojumu sniegšanā Latvijas iedzīvotājiem jau 12 gadus, kuru laikā spējis kļūt par vienu no līderiem patēriņa kreditēšanas jomā, ar vairāk nekā 200 000 apmierinātu klientu.
Šo un citus interesantus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām, piedāvā uzņēmums Incredit. Ja plānojat iegādāties elektromašīnu vai hibrīdauto un ir nepieciešams papildu finansējums, vajadzīgo summu vai daļu no tās varat ērti saņemt kā kredītu auto iegādei, piemēram, no kompānijas Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta.
Pirms aizņemties, rūpīgi izvērtējiet savu finansiālo situāciju un spēju aizņēmumu laikus atdot, kā arī rūpīgi izplānojiet aizņēmuma atdošanu.
Rakstā izmantotie foto avoti: www.unsplash.com www.pexels.com