Pienācis laiks ziemas riepas nomainīt pret vasaras riepām: uzzini, kas jāņem vērā, lai rezultāts būtu drošs un efektīvs, un kā to paveikt izdevīgāk!Ikviens autobraucējs zina, ka, tuvojoties vasaras sezonai, mūsu platuma grādos automašīnas ziemas riepas jānomaina pret vasaras riepām. Taču, šī šķietami vienkāršā prakse nereti saistīta ar vairākām neskaidrībām un neatbildētiem jautājumiem. Ja arī Tev radušies jautājumi par to, kad īsti jāuzliek vasaras riepas, kā uzglabāt ziemas riepas, kā noteikt, vai līdz šim lietotās riepas iespējams izmantot vēl vienu sezonu un pēc kādiem kritērijiem vajadzības gadījumā iegādāties jaunas, lasi tālāk, lai uzzinātu visu nepieciešamo!
Drīkst vai vajag: kad ziemas riepas jānomaina pret vasaras riepām?
Šķiet, ka vienkāršāka jautājuma nemaz nevarētu būt, taču gadu no gada šis jautājums - kad tad īsti ir pareizi ziemas riepas nomainīt pret vasaras riepām, mulsina daudzus autobraucējus, jo atbilde nav nemaz tik viennozīmīga. Mulsumu rada tas, ka ceļu satiksmes drošības noteikumos riepu maiņas sakarā minēti divi termini “drīkst” un “vajag”. Automašīnu ar ziemas riepām aprīkot drīkst jau no 1. oktobra, taču obligātas tās ir tikai laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam. Savukārt, ar vasaras riepām drīkst būt aprīkota jau no 1. marta, taču laika posmā no 1. maija līdz 1. oktobrim ir aizliegts pa ceļiem pārvietoties ar automašīnu, kurai ir ziemas riepas ar radzēm (teorētiski atļauts izmantot ziemas riepas bez radzēm, kā arī vissezonu riepas, lai gan tas, protams, ne vienmēr ir ekonomiski izdevīgākais risinājums). Vairāk par riepu sezonalitāti var uzzināt CSDD sagatavotajā materiālā
šeit.
Tā rezultātā lēmums par to, kad īsti laika posmā no 1. marta līdz 1. maijam ziemas riepas nomainīt pret vasaras riepām, jāpieņem pašam. Pasteidzoties vasaras riepas uzlikt, līdz ko tas ir atļauts saskaņā ar likumu, var būt riskanti – agrā pavasarī laikapstākļi ir gana neprognozējami, un cīruļputenis, kuru mūsdienu mainīgajos klimatiskajos apstākļos var piedzīvot ne tikai martā, bet arī aprīlī, ar vasaras riepām nepavisam “nedraudzējas”. To, ka reizēm prātīgi likumam nesekot “pēc burta”, pierāda arī ikgadējais ceļu satiksmes negadījumu skaita pieaugums pavasara sākumā, kad atļauts uzlikt vasaras riepas. Tāpat, nav ieteicams pārspīlēt ar ziemas riepu “novalkāšanu” līdz pat 1. maijam, ja to nespiež darīt laikapstākļi. Ziemas riepas ar radzēm ne tikai bojā sniega un ledus neklāto ceļu seguma ārējo kārtu, bet uz tīra ceļa pamatīgi nodeldējas – izmantot šīs riepas ārpus sezonas ir gan ekonomiski neizdevīgi, gan nedroši, jo tās, visdrīzāk, nākamajā ziemas sezonā nāksies mainīt, savukārt, turpinot tās izmantot, palielinās ceļu satiksmes drošības risks.
Vai līdz šim lietotās vasaras riepas šo sezonu “izturēs”?
Ja īstais brīdis nomainīt ziemas riepas pret vasaras riepām ir atrasts, jārod atbilde uz nākamo jautājumu: vai līdz šim lietotās vasaras riepas vēl ir derīgas? Skaidrs, ka jaunas riepas ir visai “dārgs pasākums”, un nereti gribas paļauties uz cerību, ka vēl vienu sezonu līdzšinējās riepas jau nu gan izturēs – galu galā, tās nav ziemas riepas, kuru nodilušās radzes par skopumu mēdz likt samaksāt daudz bargāku cenu... Taču, patiesībā ievērojams ir arī risks braukt ar nodilušām riepām vasaras sezonā, jo tās būtiski pasliktina automašīnas vadāmību un pagarina bremzēšanas ceļu: faktori, kuri pamatīgi apdraud ceļu satiksmes drošību.
Tāpēc, pirms nomaiņas rūpīgi jāpārbauda arī vasaras riepas, un jāpārliecinās, vai tās dīkstāves laikā nav ieguvušas kādu defektu un vai tām nav saberzumu, caurumu, plīsumu, iepriekš nepamanītu griezumu vai deformācijas (piemēram, vai tās nav ieguvušas ovāla izliekumu). Tāpat uzmanīgi jāapskata riepu gumijas tekstūra – vai tā nav kļuvusi poraina vai irdena? Vai tā nav saplaisājusi ar sīkām rieviņām? Un kā ar riepas disku? Vai tam nav nekādu bojājumu?
Svarīgi ir arī pārzināt jautājumu par vasaras riepu protektora dziļumu – arī šajā gadījumā ir vērts ne tikai ievērot likuma burtu, bet arī pārliecināties, vai ar to patiešām pietiek. Likumā noteiktais minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm, taču, ja vasaras sezonu uzsāksi ar minimālu riepu protektoru dziļumu, to nobeigsi ar vismaz par 1 mm mazāku dziļumu, kas vairs nebūt nav braukšanai drošs rādītājs. Ja ņem vērā, ka sezonas laikā dziļums samazinās par vismaz 1 mm, tad sezona jāuzsāk tā, lai 1,6 mm dziļums netiktu sasniegts pat tās beigās – respektīvi, drošam protektora dziļumam sezonu uzsākot jāpārsniedz 2,6 mm.
Pēc kādiem kritērijiem un kur iegādāties jaunas vasaras riepas?
Ja līdz šim izmantotās vasaras riepas pārbaudi pirms uzlikšanas tomēr nav izturējušas, drošas braukšanas labad laiks iegādāties jaunu riepu komplektu. Jauns riepu komplekts, protams, ir pietiekami liels tēriņš, bet, tuvojoties brīdim, kad vasaras riepas uz ceļa ir obligātas, tās tagad daudzviet iespējams iegādāties ar atlaidēm.
Vasaras riepu akciju šobrīd (vietne apmeklēta 20.04.2021) piedāvā
Atlas Riepas – visus akcijas produktus iespējams apskatīt
šeit. Savukārt, riepu bezmaksas piegādi Rīgā nodrošina
Riepucentrs.lv, kas, turklāt, piedāvā iegādāties arī lietotas riepas un nepāra riepas tad, ja nav nepieciešams pilns riepu komplekts. Kvalitatīvas
vasaras riepas iespējams iegādāties arī Key Point (pkp.lv), kas apvieno vairāk nekā 700 riepu autocentru visā Eiropā un kura sortimentā ir vairāk nekā 10 000 dažādu riepu veidu, kā arī vairāk nekā 300 veidu disku.
Apsverot divu visam gadam nepieciešamo riepu komplektu izmaksas, var rasties interese par universālajām jeb vissezonas riepām, ar kurām iespējams braukt gan ziemas, gan vasaras sezonā. Vai tās ir gana drošas un funkcionālas? Saskaņā ar likumu, šādas riepas ir atļauts izmantot arī Latvijā, taču, tāpat kā citos gadījumos, kad likums pieļauj plašāku iespējamību spektru, nekā, visdrīzāk, ir pilnīgi droši, pret vissezonas riepām Latvijas laikapstākļos vajadzētu attiekties ar zināmu skepsi. Šādas riepas ir piemērotas braukšanai valstīs, kurās ziema nenāk “komplektā” ar dziļu sniegu un apledojušiem ceļiem, taču, kā zinām, Latvijā ziemas nokrišņi nav retums. Tādējādi, vissezonas riepas saskarsies ar tām pašām ceļu satiksmes drošības problēmām, kā nodilušas vai sezonai neatbilstošas riepas – pasliktināsies automašīnas vadāmība un pagarināsies bremzēšanas ceļš.
Kā pēc nomainīšanas uzglabāt ziemas riepas?
Kad vasaras riepas uzliktas, rodas jautājums – kā pareizi uzglabāt ziemas riepas, lai tās “izdzīvotu” līdz nākamajai sezonai? Ziemas riepas pēc noņemšanas noteikti jānomazgā (gan pašas riepas, gan diskus), jānožāvē un jāuzglabā tumšā, vēsā telpā. Ja tās tiek uzglabātas ar diskiem, tās jānovieto horizontālā pozīcijā, lai riepas slodzes iespaidā netiktu bojātas, savukārt, ja tās tiek uzglabātas bez diskiem, tās jānovieto vertikālā pozīcijā. Tāpat ir ieteicams riepas uzglabāšanas laikā vairākkārt pagrozīt un citādi izkustināt, lai pasargātu riepu gumiju no deformēšanās.
Šo un citus interesantus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām piedāvā uzņēmums Incredit. Ja plāno iegādāties jaunas vasaras riepas un tam nepieciešami līdzekļi, Tev ir iespēja saņemt
patēriņa kredītu no uzņēmuma Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta.
Visi augstāk tekstā minētie piedāvājumi apskatīti 2021. gada 20. aprīlī.
Rakstā izmantotie foto avoti:
www.unsplash.com www.pexels.com