Ja apsver domu iegādāties elektroauto Latvijā, bet neesi drošs, vai tas ir tā vērts, uzzini, kādas priekšrocības ir elektroauto un cik ērti to šeit lietot!
Elektroauto iegāde ir mūsdienīga izvēle – tie kļūst aizvien biežāk sastopami ikdienā, kā arī, līdz ar popularitātes palielināšanos, aizvien lētāki. Kur nu vēl mūždien apspriestā un ikoniskā Tesla, kas lielai daļai interesentu ir pirmā asociācija, dzirdot vārdu “elektroauto”! Taču, vai zini pietiekami daudz par elektroauto darbības principiem, pieejamību Latvijā un priekšrocībām, lai varētu pieņemt pamatotu lēmumu par tā iegādi? Šajā rakstā pastāstīsim vairāk par elektroauto darbības principiem, situācijām, kurās elektroauto ir piemērots un ērts pārvietošanās veids, kā arī runāsim par elektroauto priekšrocībām un pieejamību Latvijā. Lasi tālāk!
Elektroauto, kā jau to vēsta nosaukums, no parastajiem automobiļiem atšķiras ar to, ka tajos fosilās degvielas (benzīna vai dīzeļdegvielas) vai sašķidrinātās gāzes vietā tiek izmantota elektrība. Elektroauto lietotāji, lielākoties, elektroautomobili izvēlas gan tāpēc, ka tiem būtiska apkārtējās vides saudzēšana (kuru negatīvi ietekmē parastās degvielas izmeši), kā arī neatkarība no mainīgajām un par elektrības cenu būtiski augstākajām parastās degvielas cenām. Elektroauto motorā netiek dedzināta fosilā degviela, tādēļ tie nerada izplūdes gāzes un izmešus. Tāpat arī elektroauto var uzskatīt par drošākiem, jo tajos nav uzliesmojošas degvielas (lai gan, runājot par drošību, jāņem vērā, ka elektroauto gadījumā iespējama akumulatora aizdegšanās).
Pastāv dažādi elektroauto veidi – “tīrs” elektroautomobilis, “plug-in” hibrīdauto un hibrīdauto. “Tīrais” elektroautonomobilis ir aprīkots ar elektromotoru un litija-jonu akumulatoru, kuru iespējams uzlādēt, vai nu pieslēdzoties elektrotīklam vai īpašās uzlādes stacijās, vai arī mājās. Hibrīdauto, savukārt, ir aprīkoti gan ar elektromotoru, gan ar parasto motoru, kurš paredzēts fosilajai degvielai. “Plug-in” hibrīdauto akumulatoru, pretēji hibrīdauto akumulatoram, iespējams papildus uzlādēt arī no ārējā avota, savukārt, hibrīdauto akumulators lādējas tikai no degvielas motora darbības un reģeneratīvās bremzēšanas.
Kā jau iepriekš minēts, elektriskie auto nerada izplūdes gāzes un izmešus, un tādējādi ir “viszaļākie” un tīrākie transporta līdzekļi – ekoloģijas kontekstā daudzkārt pārāki par parastajiem auto, kuros tiek izmantots benzīns vai dīzeļdegviela. “Plug-in” hibrīdauto ir baterija un elektromotors, kura nobrauktspēja ir aptuveni 50km, kā arī parastais motors, kurš darbojas ar benzīnu vai dīzeļdegvielu – iespējams, šāda tipa elektroauto varētu būt drošāks tiem, kuru ikdienas nobraukums ir mazāk prognozējams, taču ikdienas gaitām pilsētā noteikti pietiks arī ar “plug-in” elektromotora nobraukumu. Tāpat elektroauto modeļi tiek aizvien attīstīti, un nepārtraukti tiek uzlabotas tajos izmantotās baterijas, kā arī izgatavoti aizvien klusāki motori.
Elektroautomobiļi nav tie lētākie, taču daļēji šāds iespaids varētu rasties, salīdzinot jauna elektroauto cenu tikai ar lietota parastā auto cenu – jo, galu galā, pasaulē pieejamas neskaitāmas lietotas automašīnas, bet elektroauto, kuri pastāvējuši salīdzinoši nesen, parasti iegādājas jaunus. Taču zināms, ka to cenas aizvien samazinās (par konkrētām cenām un situāciju Latvijā nedaudz vēlāk), turkāt to uzturēšanas izmaksas auto dzīves laikā ir krietni zemākas. Elektroauto īpašniekiem ir pieejamas nodokļu atlaides, kā arī cita veida valsts piešķirtas kompensācijas (par tām Latvijā vairāk šeit). Tāpat mazāk nāksies tērēt šo auto uzturēšanai un apkopei – tajās ir mazāk kustīgas daļas, kā arī mazāks spiediens uz motoru.
Elektroauto uzlādes laiks atkarīgs gan no akumulatora ietilpības, gan pieejamās strāvas stipruma, kā arī no uzlādes punkta konfigurācijas. Pieslēdzot automobīli parastajam elektrības tīklam, uzlāde būs lēna – tā var ilgt līdz pat 12 stundām, savukārt, publiskajos uzlādes punktos 80% motora iespējams uzlādēt aptuveni 20-40 minūšu laikā. Tas, protams, ir ātri, taču joprojām vērā ņemami atpaliek no ierastajiem degvielas uzpildīšanas veidiem, tāpēc energoresursu tirgotāji pasaulē šobrīd strādā arī pie īpaši ātriem elektroauto uzlādes veidiem, kas 80% no akumulatora ļaus uzlādēt vien 10 minūtēs.
Pārvietošanās ar elektroauto ir ārkārtīgi klusa, turklāt, tie spēj straujāk uzņemt ātrumu, kas braukšanu padara arī ērtāku un dinamiskāku. Klusums ir visbiežāk minētā pārmaiņa, kuru pirmo pamana autobraucēji, kuri nesen sākuši lietot elektroautomobiļus, un tas vienmēr tiek atzīts par vēlamu un relaksējošu faktoru braukšanas pieredzē. Tāpat lielisku automobiļa balansu nodrošina elektroauto bateriju atrašanās mašīnas grīdā – tas palīdz auto labāk nostabilizēt un novaldīt, veicot straujus pagriezienus.
Ņemot vērā draudīgo ekoloģisko situāciju, kādā atrodas mūsu planēta, nav pārsteigums, ka pastāv pamatots uzskats, ka transportlīdzekļu “nākotne ir elektriska”. Tas nozīmē to, ka varam gaidīt ne tikai turpmāku elektroautomobiļu cenu pakāpenisku samazināšanos, tām kļūstot par aizvien biežāk uz ceļiem sastopamu parādību, un aizvien samazinātu uzlādes laiku, bet arī to, ka elektroautomobiļi būs tie, kuri, visdrīzāk, pirmie pieredzēs arī uzlabotas un attīstītas drošības un automatizācijas funkcijas, kas braukšanu padarīs aizvien vienkāršāku, ērtāku un, galvenais, drošāku.
Ņemot vērā, ka transports, it sevišķi novecojušas automašīnas, ir otrs lielākais piesārņotājs un kaitīgo izmešu radītājs Latvijā, ir apsveicami, ka Latvijas valdība pieņēmusi lēmumu līdz 2022. gada beigām izstrādāt noteikumus, saskaņā ar kuriem valsts finansiāli atbalstīs gan uzņēmumus, gan privātpersonas, kas vēlēsies iegādāties elektriskos auto – šim mērķim Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā noteikti 30 miljoni eiro, ar kuriem 10 gadu laikā atbalstīt 15 tūkstošus jaunu elektroauto iegādi. Šobrīd, protams, elektroautomobiļa cena joprojām ir augstāka par parasta auto cenu – cenu diapazons ir plašs, un šie automobiļi maksā sākot no 33 000 eiro līdz 185 000 eiro, taču, kā jau minējām iepriekš, lētāka ir gan to uzturēšana, gan arī ar degvielu saistītās izmaksas.
Elektrības aptuvenās izmaksas uz 100km ir 2,50 eiro, kamēr benzīns vai dīzeļdegviela vidēji izmaksā 6,00 eiro uz 100km. Ideāli, ja ir iespēja elektromobiļa akumulatoru uzlādēt naktīs, jo tad ir zems elektroenerģijas tarifs un uzlāde izmaksās pavisam lēti. Braucot ar budžeta klases elektroauto, viena uzlāde ļaus nobraukt vidēji 160-200 kilometrus, taču ar augstākas klases auto – vidēji 300-500 kilometrus.
Latvijā šobrīd darbojas divi publiskās uzlādes punktu tīkli – CSDD uzturētais “e-mobi” tīkls un “Latvenergo” uzturētais “Elektrum” tīkls. Abos kopā ir pieejamas 82 ātrās uzlādes stacijas. “Electrum” uzlādes stacijās vienas kilovatstundas cena svārstās no 0,19 eiro/kWh līdz 0,25 eiro/kWh, savukārt “e-mobi” tīklā uzlāde maksā 0,15 eiro par vienu minūti. Kā jau minējām, elektroautomobiļa akumulatoru var uzlādēt arī mājās – privātmājā vai daudzdzīvokļu māju autostāvvietā, auto elektroenerģijas tīklam pievienojot ar adapteri un standarta kontaktligzdu, taču, jāņem vērā, ka tas prasīs daudz vairāk laika, nekā elektroautomobiļa uzlādēšana publiskajos uzlādes punktos. “e-mobi” tīkla staciju tīkla karti iespējams atrast šeit, savukārt, “Elektrum” staciju tīkla karti – šeit.
Latvijā pieejams arī plašs dažādu marku elektroautomobiļu klāsts – iegādāties iespējams tādus automobiļus kā Audi e-tron 55 quattro, kura cenā – 82 650 eiro ietilpst arī mājas uzlādes stacija, BMW markas hibrīdauto un “plug-in” hibrīdauto, kā arī pilnībā elektrisku modeli i3 (i3 hibrīda cena ir 41 250 eiro) vai Kia e-NIRO, kura cena ir 47 900 eiro. Latvijā pieejamo elektroautomobiļu pilns saraksts, kurš nepārtraukti tiek atjaunots un kurā pieejamas gan automašīnu cenas, gan specifikācijas, iespējams atrast šeit. Savukārt, tie lasītāji, kurus, galvenokārt, interesē konkrēto elektroauto maksimālā distance ar uzlādētu akumulatoru, TOP 10 “tālbraucējus” un to aprakstus atradīs šeit.
Šo un citus praktiskus un noderīgus rakstus par šībrīža aktualitātēm, kā arī vienmēr svarīgām tēmām piedāvā uzņēmums Incredit. Ja plāno investēt elektroautomobilī, daļu summas Tev nepieciešamības gadījumā ir iespēja saņemt patēriņa kredītu no uzņēmuma Incredit piedāvāto pakalpojumu klāsta.
Rakstā izmantotie foto avoti: www.unsplash.com